Ground Operations - Airport employee (with IATA certification)

Ground Operations course

  • with TRAINING on THE JOB (TOJ) of 300 hours in Italy or abroad (*)
  • with TRAINING ONLINE (GDS AMADEUS)

MINIMUM REQUIREMENTS:
HIGH SCHOOL DEGREE
Obtained in Italy or equivalent

MILANO

from 17 to 22 October 2022

SOLD-OUT

from 27 February to 4 March 2023

REGISTRATION OPEN

 Certificates:

    • IATA "Passenger Ground Services" certificate (subject to passing the final exam)
    • Health and Safety: D.Lgs.81/2008 General and Specific Risk Training
    • Dangerous Goods
    • General Principles and Airport Security Guidelines for Handling Personnel
    • Private Certificate of False Documentary Recognition
    • TOJ or GDS Amadeus certificate, if chosen

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Testimonianze del CorsoImmagini della precedente EdizioneL’addetto di scalo aeroportualeL’Addetto di scalo aeroportuale è una figura professionale che svolge diverse attività, inerenti la gestione di tutte le attività connesse al trasporto aereo nell’ambito dell’area passeggeri: biglietteria, check-in, arrivi, lost e found, assistenze speciali. Accademia del Lavoro organizza corsi per addetto di scalo aeroportuale, fornendo ai corsisti una serie nozioni e competenze, indispensabili per svolgere questo ruolo.
As far as the ticket office is concerned, in fact, the airport operator takes care of the issue and reissue of tickets, the acceptance of passengers with baggage, the regularization of excess baggage, the check of the regularity of travel, issuing new tickets to replace lost ones, checking flight availability.
With regard to the check-in sector, the airport operator is responsible for checking travel documents, allocating seats to passengers without a reservation, checking irregularities in operations, such as delays and cancelled flights, the management of embarkation operations.
In the arrivals sector, it provides assistance to incoming passengers and special assistance to the disabled, sick or children, providing information to passengers and airport co-ordinators on any delays in the delivery of luggage, or their loss or damage.
Il corso organizzato da Accademia del Lavoro risponde alla necessità di uniformare la formazione erogata dai vari Stati Membri finalizzata al riconoscimento di una qualifica a livello europeo come Euro passenger handling agent. In questo modo, è aperta anticipatamente una possibilità di crescita professionale.Compiti e competenzeL’ addetto di scalo aeroportuale ha le seguenti competenze:

Knowledge of the national and international airport system, the general context of air transport, the organisation and network of international carriers;
Excellent knowledge of IT systems for ticket issuance
Good knowledge of international aviation law
Knowledge of the forms and of the construction of the rates
Excellent communication and public relations
Knowledge of the general rules for determining the validity of the journey
Travel document, for excess baggage, for maximum size and allowance
Knowledge of internal procedures, operation of IT systems
Languages skills
Organisational capacity, autonomy and initiative
Conoscenze degli standard di sicurezzaSbocchi professionaliL’addetto di scalo aeroportuale lavora all’interno delle società che gestiscono gli aeroporti e per compagnie che erogano i servizi legati al trasporto aereo, sia nazionali sia internazionali. Può inoltre aspirare ad assumere la più elevata qualifica di Euro passenger handling agent.A chi si rivolge il corsoIl corso si rivolge a tutti coloro che sono interessati a questa professione, per un massimo di 20 partecipanti a edizione.Durata del corsoIl corso prevede una fase di studio da casa con assegnazione di materiale propedeutico, lezioni live sulla piattaforma e-learning con un docente esperto, 48 ore di lezioni frontali teorico-pratiche (8 ore al giorno dal lunedì al sabato) nella sede di Roma e una fase di Training on the JOB o ONLINE (GDS AMADEUS).Informazioni sul CorsoDiploma di scuola media superiore.
Maximum recommended age: 29 years *
(* is the lower requirement than those provided by airlines. Handling companies tend to hire up to 32 years. The requirements of low-cost airlines are less restrictive. The evaluation of the profile for access to the course is remitted to the career guidance counselor based on experience, language skills and any other requirement that can be considered valid for this purpose.)Per candidarsi al corso, è necessario compilare il form di richiesta informazioni presente sul sito internet www.accademiadellavoro.it, con il quale il candidato richiede di partecipare alla selezione per il Corso.Il corso prevede la segnalazione di strutture per l’alloggio situate nelle vicinanze della sede di svolgimento del corso e la possibilità di ottenere il Finanziamento della quota di iscrizione.
L’Ente di formazione si impegna divulgazione i curricula dei corsisti presso aziende operanti nel settore. La partecipazione al Corso non costituisce in alcun modo attività di selezione del Personale.È prevista, per la partecipazione al corso, una prova di selezione che prevede:
- examination of the CV and motivational letter of the candidate;
– colloquio motivazionale e psico-attitudinale con una consulente didattica;
La commissione esaminatrice comunicherà l’esito della selezione e l’ammissione al Corso. Successivamente il candidato potrà procedere alla compilazione e all’invio del modulo di adesione.Le iscrizioni si chiuderanno al raggiungimento del numero massimo dei partecipantiAttestati rilasciati:
- IATA "Passenger Ground Services" certificate (subject to passing the final exam)
-Private Certificate of attendance at the course for Airport Airport Attendant
Health and Safety: D.Lgs.81/2008 General and Specific Risk Training
- Dangerous Goods
- General Principles and Airport Security Guidelines for Handling Personnel
– Attestato privato di Riconoscimento Falso DocumentaleSede del 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 FormativoPreparatory Phase

Preparatory Material:

  • 3-month English course Gofluent "all you can learn"(alternatively, if you have at least a self-certified B2 level you can opt for one of the following languages: French, Spanish, German, Chinese (Mandarin), Portuguese (Brazilian) and Italian)
  • 12 hours of Videolessons on Introduction to Air Transport + 2 hours live online within 7 days from the start of the classroom phase:
    1. The scenario of industry
    2. Strategic alliances, passenger types and benefits
    3. The Organization of the ports of call: focus on FCO HUB APT, description terminal and organization of the operating agencies
    4. The world and national regulatory bodies

+ 48 hours of lectures in the classroom
+ Training on the JOB or ONLINE (GDS AMADEUS)
+ divulgazione del profilo professionale in Italia e/o EsteraSCARICA LA BROCHURE DEL CORSOScarica il company profileProgramma didatticoLo scenario dell’industria
Strategic alliances, passenger types and benefits
The Organization of the ports of call: focus on FCO HUB APT, description terminal and organization of the operating agencies
Gli enti normativi mondiali e nazionali.Finalizzato all’interazione con i clienti stranieriLa Normativa documentale del passeggero adulto
The document law for minors
UMNR Process
The Timatic
Focus on Italian passport for USA, Russia
Api/ApiPlus Process
La Procedura EstaIntroduzione e caratteristiche
Status reading and analysis
Viewing and reading a ticket
Ticket control and travel documents
Cutting sequences and tariffs
Marketing procedures
Le facilitazioni di viaggio per i dipendenti di compagnia aereaIl bagaglio a mano ed il bagaglio registrato
The labels
Special baggage and its handling
Procedure per la gestione degli animaliPasseggeri speciali e relativa documentazione
Disability awareness
Reg.1107/06 and US DOT 382
PRM
CRO
SEMN
INAD
DEPU / DEPA

D.lgs. 81/08: General training on safety at work and at low specific risk

Handling e gestione dei “dangerous goods”Security in ambito aeroportuale per il personale di handling

The human factor in passenger acceptance and embarkation
Analysis of real human-related errors both in flight and on ground
Consequences and corrective actions
Stress management on days with operational mismatch

Definition of customer relationship
The type of clientele of an airline
The relational management of the different types of customers
The management of verbal and non-verbal communication
The management of the conflict in the relationship with the customer
Operational focus on:

  1. Management of disruptions in air transport
  2. reg. 261/04
  3. the Charter of Passenger Rights

The work of the Lost & Found office, organization and tasks
The entities involved in the management of the baggage disservice
IATA international procedures
The RUSH labels
PP La Baggage ID CHART: "How is it used?"
Exercise on Baggage ID Chart encoding / decoding baggage types
Creation of a PIR AHL / OHD and paper DPR and related analysis of the elements
I criteri di rimborsoDocenti del Corso

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