Ground Operations - Airport employee (with IATA certification)

Ground Operations course

  • with TRAINING on THE JOB (TOJ) of 300 hours in Italy or abroad (*)
  • with TRAINING ONLINE (GDS AMADEUS)

MINIMUM REQUIREMENTS:
HIGH SCHOOL DEGREE
Obtained in Italy or equivalentMilan

from 27 February to 4 March 2023   SOLD OUT

 

dall’ 8 al 13 maggio 2023         REGISTRATION OPENCertificates:

    • IATA "Passenger Ground Services" certificate (subject to passing the final exam)
    • Health and Safety: D.Lgs.81/2008 General and Specific Risk Training
    • Private Certificate of Attendance to the Course for Airport Terminal Attendant
    • Dangerous Goods
    • General Principles and Airport Security Guidelines for Handling Personnel
    • Private Certificate of False Documentary Recognition
    • TOJ or GDS Amadeus certificate, if chosen

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Testimonianze del CorsoImmagini della precedente EdizioneL’addetto di scalo aeroportualeL’Addetto di scalo aeroportuale è una figura professionale che svolge diverse attività, inerenti la gestione di tutte le attività connesse al trasporto aereo nell’ambito dell’area passeggeri: biglietteria, check-in, arrivi, lost e found, assistenze speciali. Accademia del Lavoro organizza corsi per addetto di scalo aeroportuale, fornendo ai corsisti una serie di nozioni e competenze, indispensabili per svolgere questo ruolo.
As far as the ticket office is concerned, in fact, the airport employee takes care of the issue of tickets and possible reissue in case of loss, the acceptance of passengers with baggage, the regularization of excess baggage, the control the regularity of travel, checking the availability of flights.
With regard to the check-in sector, the airport operator is responsible for checking travel documents, allocating seats to passengers without a reservation, checking irregularities in operations, such as delays and cancelled flights, the management of embarkation operations.
In the arrivals sector, it provides assistance to incoming passengers and special assistance to the disabled, sick or children, providing information to passengers and airport co-ordinators on any delays in the delivery of luggage, or their loss or damage.
Il corso organizzato da Accademia del Lavoro risponde alla necessità di uniformare la formazione erogata dai vari Stati Membri finalizzata al riconoscimento di una qualifica a livello europeo come Euro passenger handling agent. In questo modo, è aperta anticipatamente una possibilità di crescita professionale.Compiti e competenzeL’ addetto di scalo aeroportuale ha le seguenti competenze:

Knowledge of the national and international airport system, the general context of air transport, the organization and network of international carriers.
Excellent knowledge of IT ticketing management systems.
Good knowledge of international aviation regulations.
Knowledge of forms and construction of tariffs.
Excellent communication and relationship skills with the public.
Knowledge of the general rules for determining the validity of the trip.
Issue of travel documents for excess baggage, maximum dimensions and allowance.
Knowledge of internal procedures, of the functioning of IT systems.
Language skills.
Organizational capacity, autonomy and initiative capacity.
Conoscenze degli standard di sicurezza.Sbocchi professionaliL’addetto di scalo aeroportuale lavora all’interno delle società che gestiscono gli aeroporti e per compagnie che erogano i servizi legati al trasporto aereo, sia nazionali sia internazionali. Può inoltre aspirare ad assumere la più elevata qualifica di Euro passenger handling agent.A chi si rivolge il corsoIl corso si rivolge a tutti coloro che sono interessati a questa professione, per un massimo di 25 partecipanti a edizione.Durata del corsoIl corso prevede una fase di studio da casa con materiale propedeutico, lezioni su piattaforma e-learning con un docente esperto, 48 ore di lezioni frontali teorico-pratiche (8 ore al giorno da lunedì a sabato) nelle sedi di Roma o Milano e una fase di Training on the JOB o ONLINE (GDS AMADEUS).Informazioni sul CorsoDiploma di scuola media superiore.
Maximum recommended age: 29 years *
(* is the lower requirement than those provided by airlines. Handling companies tend to hire up to 32 years. The requirements of low-cost airlines are less restrictive. The evaluation of the profile for access to the course is remitted to the career guidance counselor based on experience, language skills and any other requirement that can be considered valid for this purpose.)Per candidarsi al corso, è necessario compilare il form di richiesta informazioni presente sul sito internet www.accademiadellavoro.it, con il quale il candidato richiede di partecipare alla selezione per il Corso.Il corso prevede la segnalazione di strutture per l’alloggio situate nelle vicinanze della sede di svolgimento del corso e la possibilità di ottenere il Finanziamento della quota totale di partecipazione.
L’Ente di formazione si impegna divulgazione i curricula dei corsisti presso aziende operanti nel settore. La partecipazione al Corso non costituisce in alcun modo attività di selezione del Personale.È prevista, per la partecipazione al corso, una prova di selezione che prevede:
- examination of the CV and motivational letter of the candidate;
- motivational and psycho-attitudinal interview with a didactic consultant;
La commissione esaminatrice comunicherà l’esito della selezione e l’ammissione al Corso. Successivamente il candidato potrà procedere alla compilazione e all’invio del modulo di adesione.Le iscrizioni si chiuderanno al raggiungimento del numero massimo dei partecipantiAttestati rilasciati:
- IATA "Passenger Ground Services" certificate (subject to passing the final exam)
-Private Certificate of attendance at the course for Airport Airport Attendant
Health and Safety: D.Lgs.81/2008 General and Specific Risk Training
- Dangerous Goods
- General Principles and Airport Security Guidelines for Handling Personnel
Private Certificate of False Documentary Recognition
– Attestato di TOJ o GDS Amadeus, se presceltoSede del 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 FormativoThe training course includes:

- Preparatory teaching material;

- 14 hours on the e-learning platform of Videolessons on “Introduction to Air Transport” and supporting handouts in digital format;

- Gofluent English language course lasting 3 months, formula "all you can learn". If you already have at least a self-certified level B2 of English, you can choose another of the following languages: French, Spanish, German, Chinese (Mandarin), Portuguese (Brazilian), Dutch, Russian and Italian;

– Corso su piattaforma: Health and Safety –  D.Lgs.81/2008 Formazione generale e a Rischio Specifico (basso) per personale di handling;

- 48 hours of frontal lessons;

- Training on the job in Italy and abroad or Online (GDS AMADEUS) lasting 300 hours.

- Disclosure of the professional profile in Italia e/o all’Estero.SCARICA LA BROCHURE DEL CORSOScarica il company profileProgramma didatticoLo scenario dell’industria
Strategic alliances, passenger types and benefits
The Organization of the ports of call: focus on FCO HUB APT, description terminal and organization of the operating agencies
Gli enti normativi mondiali e nazionali.Finalizzato all’interazione con i clienti stranieriLa Normativa documentale del passeggero adulto
The document law for minors
UMNR Process
The Timatic
Focus on Italian passport for USA, Russia
Api/ApiPlus Process
La Procedura EstaIntroduzione e caratteristiche
Status reading and analysis
Viewing and reading a ticket
Ticket control and travel documents
Cutting sequences and tariffs
Marketing procedures
Le facilitazioni di viaggio per i dipendenti di compagnia aereaIl bagaglio a mano ed il bagaglio registrato
The labels
Special baggage and its handling
Procedure per la gestione degli animaliPasseggeri speciali e relativa documentazione
Disability awareness
Reg.1107/06 and US DOT 382
PRM
CRO
SEMN
INAD
DEPU / DEPA

D.lgs. 81/08: General training on safety at work and at low specific risk

Handling e gestione dei “dangerous goods”Security in ambito aeroportuale per il personale di handling

The human factor in passenger acceptance and embarkation
Analysis of real human-related errors both in flight and on ground
Consequences and corrective actions
Stress management on days with operational mismatch

Definition of customer relationship
The type of clientele of an airline
The relational management of the different types of customers
The management of verbal and non-verbal communication
The management of the conflict in the relationship with the customer
Operational focus on:

  1. Management of disruptions in air transport
  2. reg. 261/04
  3. the Charter of Passenger Rights

The work of the Lost & Found office, organization and tasks
The entities involved in the management of the baggage disservice
IATA international procedures
The RUSH labels
PP La Baggage ID CHART: "How is it used?"
Exercise on Baggage ID Chart encoding / decoding baggage types
Creation of a PIR AHL / OHD and paper DPR and related analysis of the elements
I criteri di rimborsoDocenti del Corso

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